» Francophile

Kommer ni ihåg när jag var i Stockholm sist? Knappt jag heller, men vill minnas att jag efteråt berättade om vår bakisdag utan bakfylla där jag och Anna låg i horisontalläge en hel dag och kollade oss igenom några filmer med diverse kvalitet och genre. En sak hade de dock gemensamt; alla tre filmerna innehöll en Franco-bror. Har en väldigt svag punkt för Dave Franco och har varit fullkomligt förälskad i hans äldre bror, James, sen jag såg 127 Timmar för något år sedan. Vill skapa en egen James Franco-kategori. Lovar att inte skapa en James Franco-kategori. I alla fall. We were in for a treat this day, om man säger så.
 
 
Now You See Me | Jesse Eisenberg, Mark Ruffalo, Isla Fisher och Dave Franco

En bokstavligt talat magisk thriller om fyra amatörtrollkarar som kallas samman och tillsammans verkar som en nutidens Robin Hood då de rånar banker och rika affärsmän och låter pengarna regna över sin publik. FBI blandas snabbt in och man får följa med på en jakt där den som tror han ligger steget före egentligen ligger två steg efter och där mer än skenet bedrar...
 
Trots blandad kritik blev filmen en publiksuccé, vilket är fullt förståeligt. Jag älskade den här filmen. Köpte den på blu-ray för att visa mina föräldrar idag, så bra var den. Brukar egentligen hata thrillers (vilket möjligtvis beror på att de thrillers jag sett är typ filmatiserade John Grisham-romaner) men fastnade direkt för denna. Väldigt bra skådespelande med kända ansikten; från Morgan Freeman till underbara Inglorious-Shosanna, och låt oss för all del inte glömma Mark Ruffalo. Är det bara jag eller börjar det bli varmt här inne?
 
Verdict: Se den! Passar hela (någorlunda vuxna) familjen.
 
 
21 Jump Street | Channing Tatum, Jonah Hill, Dave Franco

Superamerikansk actionkomedi baserad på serien med samma namn och bättre utförande. Handlar om de två sämsta poliserna på norra halvklotet (mer eller mindre) som får i uppdrag att jobba undercover på en skola för att senare leta sig fram till ett drognäste. Som det mesta med Jonah Hill i eftertexten är filmen halvt urflippad den största delen av tiden, och totalflippad resten. Tycker ändå den är superkul, fylld med den där typiska ungdomshumorn som för det mesta är vulgärt osmaklig.
 
Verdict: Kul film att se med kompisgänget. Icke för pryda, pensionärer eller barn.
 
 
This Is The End | Seth Rogen, Jonah Hill, James Franco och typ alla kändisar du hört talas om.
 
Pineapple Express möter apokalypsen i ännu en av de där Jonah Hill-flippade filmerna som jag tydligen drogs till denna dag. Samma lite smaklösa humor med en mörk twist då jorden går under mitt under James Francos kändisfest. Alla kändisar spelar sig själva och de som är "goda" strålas upp i himlen medan de andra blir kvar på jorden eller uppslukade av marken. Kvar i James hus är Seth Rogen, Jonah Hill, James och tre till och tillsammans kämpar de för att överleva.
 
Helt galen film det här med, så klart. Har en känsla att de flesta över 35 hade hatat att se den, men såg den tillsammans med mina vänner i Florida och gillar att visa den för de i min ålder och med min humor här hemma. 
 
Verdict; Se den om du gillar Pineapple Express och andra Seth Rogen-klingande filmer. Se inte den om du inte hade tänkt se 21 Jump Street.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback