» Lest we forget; om historiepojkarna, de Döda Poeternas söner.

Har ni också ett gäng filmer som ni kan se om och om igen utan att tröttna? Ni har sett dem tiotals gånger, ni kan replikerna utantill och sjunger med till varenda ton i soundtracket? Då har vi något gemensamt! Tyvärr går det väl ibland överstyr för mig och slutar med att jag blir så passionerat förälskad i en bok/film/låt/bild att resten av mitt liv stannar av och hela min värld börjar snurra runt denna sak istället, men ni förstår ändå grejen. Har några filmer som jag känner såhär för, t.ex. Döda Poeters Sällskap, The Breakfast Club, Love Actually, Sagan om Ringen och 007:Skyfall (för att nämna några...). Ikväll kunde jag lägga till en ny film på denna långa, om än random, lista: The History Boys
 
Som en Döda Poeters lillebror handlar The History Boys om en uppsättning unga pojkar som står med en fot på tröskeln till De Stora Universiteten. Som i Döda Poeters Sällskap är pojkarna smarta, rentav briljanta och spås alla lysande karriärer. Den gamle, traditionsenliga rektorn finns där, såsom den unge och kontroversiella läraren som ska revolutionera ungdomarnas tänkande. Pojkarna utvecklas, deras ögon öppnas på nytt, och så klart finns den lilla plot-twisten med på slutet för den som var orolig. 
 
Då Döda Poeters Sällskap är i det närmaste perfekt när det kommer till karaktärer och karaktärsutveckling, manus, kontinuitet och utförande är The History Boys om möjligt lite mer random och kan ibland kännas lite abstrakt och stillastående, om man ska vara petig. Bör även nämnas att History Boys hanterar, och tar lite för lätt på, ämnen som pedofili och lärare/elev-förhållanden så en trigger-warning för de som upplever sådant triggande. 
 
Varför gillade jag den här filmen så mycket att den landade på den ärofyllda Listan med stort L, då? Kort och gott, den har ingredienserna som krävs. En ung, kvick och småspydig dialog som är lättciterad, spännande (tyvärr inte så djupa) karaktärer, underbara skådespelare (Papa Dursley! Snyggingen i Mamma Mia! James Corden!) och Oxbridge-skolor. 
 
Vet inte om den finns på Nexflix eller att hyra här i Sverige men är väl ganska så säker att 90% av mina läsare laddar ner på en daglig basis så ni har egentligen ingen ursäkt: Go watch!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback