» Don't Cry For Me, Argentina (i'm in love with places i've never seen)

Dags för ny kategori! Som ni nog vet älskar jag att resa och har besökt ett hyfsat stort antal länder för min ringa ålder. Det finns dock en hel drös med platser jag aldrig besökt, men så gärna vill till! Därför tillkom precis den här delen av bloggen, där jag kommer skriva lite om platserna jag inte besökt och varför jag så gärna vill dit.

 
1. Buenos Aires, Argentina

Jag har under min tid här på jorden lärt känna västra Europa som om det var min egen bakficka, besökt både östra och nordvästra Nordamerika och även tagit några svängar ner till Afrika. Om vi bortser från allt öster om Krakow, Polen (eller till och med Dar Es Salaam, Tanzania) finns det dock fortfarande ett gapande tomrum på min världskarta; nämligen Latin- och Sydamerika. Vem har inte någon gång längtat sig bort till Cancuns stränder, Machu Picchu uppe i Anderna eller karnevalen i Rio De Janeiro? Idag vänder jag dock blicken mot det näst största landet i världsdelen och dess huvudstad: Buenos Aires i Argentina.
 
Sen jag ver liten har jag väl aldrig direkt känt någon vidare dragning till Argentina. För okänt? För långt bort? För skrämmande? Vem vet. De senare år har dock landet med den där blå-vita flaggan och den goda maten kallat på mer och mer uppmärksamhet. Kanske var det fotbollsnationen med sina rysligt bra spelare (Messi, Agüero, Higuain o.s.v. mot evigheten), kanske var det mitt ökande intresse för att upptäcka världen och lära mig mer om nya kulturer. Nåväl, har den senaste tiden haft ett väldans stort Buenos Aires-begär. 
 
Vill vandra ner längs Diagonal Norte, sitta på en kaj och bada fötterna i Rio De La Plata, strosa runt i färgglada La Boca och dansa tango på Plaza de Mayo. Vill fotografera de Japanska Trädgårdarna och äta en stor köttbit på en restaurang i Palermo. Lära mig om stadens historia och besöka dess omnejd. Gå på en match mellan River Plate och Boca Juniors.
 
Sätter mig snart på ett plan och flyger iväg.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback